tiistai 10. maaliskuuta 2015

Kokkailua

Tässä viimesen puolentoista kuukauden aikana oon löytäny itestäni sisäisen viherpiiperön ja oon alkanu tosissani suosimaan kasvisruokaa. Jo tän hetken aikaa kestäneen kokeilun jälkeen voin käsi sydämellä sanoo, et joo kyllä kannattaa. En kuitenkaan oo vielä luopunu lihasta, mut oon kyllä todennu, et en mä sitä mun ruokavaliooni kaipaa. En myöskään luokittele itteeni kasvissyöjäks, koska esimerkiks katkaravut on mun suuri heikkous. Saa siis nähdä mihin suuntaan tää tästä lähtee, mut tällä hetkellä ainakin tuntuu tosi hyvältä koko ajan. Positiivisilla fiiliksillä päivä kerrallaan eteenpäin. :)

En oo aikasemmin tehny ruoka-aiheista postausta, mut nyt ajattelin sellaisen väsästä. Mulla on nykyään tapana tehä ruokaa kerralla vähän enemmän ja sit purkittaa se pakasterasioihin, joista suuriosa menee pakkaseen ja pari sit jääkaappiin odottelemaan. Lounasaikaan syön usein jotain keittoo kananmunalla ja sit illalla jotain muuta, esimerkiks soijawokkia tai jotain vastaavaa. Välipaloina maistuu hedelmät ja esimerkiks Skyrrit, vanilja & veriappelsiini versiot tästä rahkasta on mun mielestä parhaita. :P

Tällä viikolla mun ruokalistalta löytyy vielä pari annosta viime viikkosta peruna-bataatti-pinaatti sosekeittoo ja sen jälkeen vuoroon siirtyy linssikeitto. Oon innostunu käyttämään soijasuikaleita vähän jokapaikassa, joten illallisena listalla on soijasuikaleista tehtyä wokkia, jossa on suikalaiden lisäksi kookos-lime-riisinuudelia ja itämaisia wokkivihanneksia.

Ainekset soijawokkiin. Vihannekset sulamassa ja mausteet vielä kaapissa.
Tässä tää nuudeli.
Laitoin puolipakettia riisinuudelia, yhden limen ja 2dl kookosmaitoa.
Ihan parhaat soijasuikaleet! Näitä on kiva maustaa oman maun mukaan,
tässä käytin suolan ja pippurin lisäksi basilikaa ja yhden valkosipulin kynnen.
Valmiit setit. Ostin wokkivihanneksia vaan 500g pussin ja se oli liian vähän.
Lisäsin siis pitkiä vihreitä papuja mukaan.
Tässä kuullottuu sipulit linssikeittoo varten.
Linssikeiton voi vääntää vihreistä tai punasista linsseistä.
Ite tykkään enemmän punasista. :P
Kaikki ainekset pataan ja 30 minuuttia keittämistä loppuun.
Löysin tän ohjeen muistaakseni kotikokin sivuilta ja se oli tosi simppeli:
vettä, linssejä, pari perunaa, sipulia, tomaattipyrettä ja mausteet päälle. 

Nyt on taas hyvä fiilis, kun on ruokaa valmiina eikä tarvii joka päivä heiluu kauha kädessä keittiössä. Nyt kun kevät tekee tuloaan niin onhan se kiva viettää aikaa vaikka mieluummin ulkona kun neljän seinän sisällä, eiks vaan? Kevät alkaa muuten oikeesti olla jo käynnissä, koska katupöly on jo päässy terrorisoimaan mun hyvinvointia. Nenä tukossa, kurkku kutisee ja on turvoksissa, mut onneks silmät vielä ihan kuosissa. Tänään otan varmasti myös ekan allergialääkkeen ja testaan, et jos sillä helpottais. Pidetään peukut pystyssä ja toivotaan sitä parasta. Tsemppiä myös muille kevään allergikoille. We will survive!

1 kommentti: